Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.03.2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, w dniach 25.03.2020. – 10.04.2020 r., ustalam zasady prowadzenia z uczniami zajęć dydaktycznych na odległość.
1. Program nauczania:
• Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji podstawy programowej zgodnie z przyjętym programem nauczania, ze zmianami dotyczącymi ilości realizowanego/zadanego materiału.
• Nauczyciele mają możliwość modyfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
• Nauczyciele po powrocie do szkoły podsumują realizowany w formie on-line materiał, który następnie może zostać zweryfikowany odpowiednią formą pisemną lub ustną.
2. Formy komunikacji nauczyciela z uczniem:
• Wysyłanie przez nauczyciela wiadomości e-mail do uczniów lub rodziców;
• Przekazywanie zapisów zadań w dzienniku elektronicznym;
• Przekazywanie informacji o zadaniach w wiadomościach e-dzienniku;
• Wysyłanie materiałów na grupy utworzone przez nauczycieli i uczniów;
• Korzystanie z portali społecznościowych (np. Messenger, WhatsApp);
• Wykorzystywanie internetowych platform i aplikacji edukacyjnych i (np. padlet, discord, webex.meetings, google classroom itp.); oraz linków do materiałów uzupełniających;
• Spotkania na Skype;
• Komunikacja telefoniczna z uczniem lub rodzicem;
• Korzystanie z platformy edukacyjnej www.epodreczniki.pl, Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, materiałów wydawnictw edukacyjnych, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
3. Metody pracy z uczniem: moderowana, samodzielna praca uczniów w domu, m.in. poprzez:
• Czytanie zadanych tekstów;
• Wykonywanie ćwiczeń i zadań;
• Udział w lekcjach on- line;
• Oglądanie ekranizacji lektur, spektakli teatralnych, materiałów video z różnych zakresów przedmiotowych;
• Sporządzanie notatek, kart pracy, wypełnianie arkuszy maturalnych przez maturzystów;
• Quizy, krótkie referaty i prezentacje, mini – projekty;
• Komunikacja nauczyciel-uczeń przez dostępne komunikatory i aplikacje.
4. Częstotliwość wysyłania materiałów i otrzymywania od uczniów wykonanych zadań:
• Raz w tygodniu (przy jednej lub 2 godzinach dydaktycznych w planie);
• Dwa razy w tygodniu (przy 3 i więcej godzinach dydaktycznych w tygodniu).
• Nauczyciele ustalają z uczniami czas i formy zdalnych spotkań, przy czym dopuszcza się e–learning asynchroniczny
• Wszystkie formy i metody pracy z uczniem on-line muszą uwzględniać zasady bezpieczeństwa w sieci, a także wspierać i motywować ucznia do systematycznego uczenia się poza szkołą.
• Czas na przygotowanie, wykonanie i odesłanie przez ucznia zadań nie może naruszać podstawowych zasad higieny pracy umysłowej ucznia. Należy również uwzględnić problemy wynikające z braku internetu, dostępności komputera przez ucznia, oraz jego kondycji psychicznej związanej z pandemią itp.
5. Dokumentowanie tematów lekcji w e-dzienniku:
• Nauczyciel ma obowiązek zapisywania tematów wszystkich lekcji w dzienniku elektronicznym codziennie, bez uwzględniania frekwencji uczniów.
6. Możliwość oceniania przesłanych przez uczniów zadań.
• Nauczyciele oceniają uczniów wykorzystując narzędzia oceniania kształtującego;
• Nauczyciel może dokonać oceny wprowadzonego na odległość materiału w formie tradycyjnej, uwzględniając możliwości wykonania i przesłania przez ucznia odpowiedzi;
• Nauczyciel nie może oceniać ucznia za brak wykonania zadania czy ćwiczenia z powodu braku internetowej komunikacji lub innych ważnych przyczyn związanych z pandemią.
7. Zasady komunikacji:
• Wychowawca klasy jest zobowiązany do komunikacji z uczniem i rodzicami oraz wsparcia w razie problemów;
• Nauczyciel jest zobowiązany do odbierania dwa razy dziennie wiadomości umieszczonych w dzienniku elektronicznym i na poczcie służbowej;
• Prowadzona jest opieka psychologiczna – pedagogiczna i doradztwo zawodowe w odpowiedzi na potrzeby uczniów;
• Obowiązkiem ucznia jest odbieranie wiadomości w dzienniku elektronicznym, sprawdzanie zadanych zadań w zakładce „zadania domowe” i odczytywanie wiadomości mailowych;
• Obowiązkiem kadry kierowniczej szkoły jest monitorowanie realizacji zajęć on-line.
8. Postanowienia końcowe:
• Odpowiedzialnym za wprowadzenie nauczania na odległość jest Dyrektor szkoły.
• Rodzice i uczniowie mogą zgłaszać do dyrektora zastrzeżenia i uwagi dotyczące zdalnego nauczania na adres: lo1kozle@gmail.com.
Dyrektor
Małgorzata Targosz
KLAUZULA INFORMACYJNA
dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z nauczaniem na odległość
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1, ze zm.) informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych jest I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza, ul Piramowicza 36, 47 – 200 Kędzierzyn-Koźle, 77 4823305, lo1kozle@gmail.come-mail, (dalej: Administrator danych)
- Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się przesyłając zapytania na adres administratora lub poprzez e-mail inspektor@kancelaria-odo.pl
- Administrator danych osobowych dokonuje przetwarzania danych osobowych uczniów oraz rodziców/opiekunów prawnych w zakresie niezbędnym do realizacji zadania Placówki polegającego na nauczaniu na odległość z wykorzystaniem metod i technik umożliwiających zdalną formę kształcenia. Podstawą przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. e RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym), w związku z art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm), oraz rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U 2020, poz. 493 i poz. 492)
- Odbiorcą danych będą wyłącznie podmioty z którymi Administrator danych zawarł umowę powierzenia przetwarzania zgodnie z art. 28 RODO w zakresie: świadczenia usług hostingowych, serwisowania sprzętu i oprogramowania IT, doradczych, oraz organy administracji publicznej i instytucje uprawnione do dostępu do informacji na podstawie przepisów prawa.
- Podane dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji zadania Placówki w związku z wprowadzeniem nauczania na odległość, oraz udokumentowania korzystania przez ucznia ze zdalnej formy edukacji.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych/danych osobowych ucznia, otrzymania ich kopii, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia do innego administratora, a także wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na niezgodne z prawem ich przetwarzanie.
- Podane dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, nie są podstawą do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym opartego na profilowaniu.
- Podanie danych osobowych nie stanowi obowiązku prawnego, ale bez ich podania nie będzie możliwe skorzystanie ucznia z udziału w zajęciach prowadzonych w formie nauczania na odległość.