Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie,
Moja wizja rozwoju szkoły opiera się na wartościach uniwersalnych, ponadczasowych, w centrum których znajduje się uczeń. To on jest początkiem i końcem wszystkich działań szkoły. Chcę, żeby I Liceum pomagało uczniom osiągnąć życiowy sukces, sukces który czasami jest konsekwencją wysokiej średniej, ale częściej efektem nabierania w szkole wiary w siebie, rozwijania poczucia sprawstwa i odpowiedzialności za swój proces uczenia się oraz rozwijania własnych pasji i zainteresowań.
Moja wizja rozwoju szkoły jest ukierunkowana na strategiczne zarządzanie procesami kształcenia w celu tworzenia jak najlepszego środowiska do uczenia się ucznia. Uważam, że potrzeba wynikająca z wyzwań współczesności, która dotyczy pracy z uczniem, nie powinna generować rozwiązań przypadkowych i jednorazowych.
ZAŁOŻENIA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
Szkoła jest:
Społecznością otwartą na zmianę i uczącą się
Zespołem ludzi dobrze pracujących i współpracujących
Kształcącym efektywnie na miarę XXI wieku liceum
Odrębną, mającą swoje unikatowe cechy, jednostką
Ładnym i funkcjonalnym miejscem
Aktywną i współpracującą ze środowiskiem instytucją
Cel litery „S” zamierzam osiągnąć poprzez stworzenie w szkole przestrzeni do wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy różnymi podmiotami szkoły, budowanie kultury pracy szkoły sprzyjającej jej rozwojowi, sukcesywne przekształcanie szkoły w szkołę uczącą, która nie boi się wyzwań i dokonywania zmian oraz procesowe wspomaganie pracy szkoły we wszystkich aspektach jej funkcjonowania.
Cel litery „Z” zamierzam osiągnąć poprzez bycie liderem przywódcą, który przejawia wysokie poczucie odpowiedzialności za szkołę, potrafi umiejętnie motywować i angażować nauczycieli w proces realizacji zadań i celów, potrafi budować zespoły dla urzeczywistnienia wizji rozwoju i który mądrze wspiera pracę i rozwój zawodowy nauczycieli.
Cel litery „K” zmierzam osiągnąć poprzez zwracanie szczególnej uwagi w procesie kształcenia na rozwój kompetencji kluczowych uczniów, wprowadzanie metody projektu w różne obszary pracy szkoły, stwarzanie warunków do podejmowania aktywności badawczej jako głównej strategii uczenia się przedmiotów przyrodniczych, rozwijanie edukacji artystycznej uczniów, wprowadzenie oceniania kształtującego jako formy oceniania pomagającej się uczyć, premiowanie stosowania aktywizujących metod pracy oraz ścisłą współpracę z uczelniami wyższymi i organizacjami, które mogą wnieść cenny wkład w proces uczenia się młodego człowieka.
Cel litery „O”, która decyduje o odrębności i wyjątkowości szkoły zamierzam osiągnąć poprzez rozwijanie współpracy z instytucjami, do których przynależność nas wyróżnia oraz poprzez poszukiwanie nowych możliwości.
Cel litery „Ł”, która inspiruje mnie do kreowania przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej procesom uczenia się, zamierzam osiągnąć poprzez tworzenie nowoczesnego środowiska edukacyjnego o funkcjonalnych i estetycznych wnętrzach. Zamierzam również dążyć do pozyskania środków finansowych na wybudowanie przy I LO nowej sali gimnastycznej.
Cel litery „A”, bez której nie może być dobrej szkoły, ponieważ szkoła jest instytucją, która funkcjonuje w środowisku i dla środowiska, zamierzam osiągnąć poprzez właściwe planowanie i realizowanie strategii współpracy z innymi szkołami na zasadzie komepetycji, a nie konkurencji oraz podejmowanie różnorodnych działań na rzecz najbliższego środowiska oraz edukacji globalnej.
Podsumowując, moja wizja rozwoju szkoły opiera się na jej funkcjonowaniu jako szkoły uczącej się, otwartej na inicjatywy nauczycieli, uczniów oraz rodziców, dynamicznie zmieniającej się i przystosowującej się do otaczającej rzeczywistości, ale dobrze przygotowującej uczniów do sprostania wyzwaniom współczesnego świata, zachowującej przy tym wysoki poziom nauczania.
W zaprezentowanej koncepcji skupiłam się nie tyle na działaniach, ile na procesach zachodzących w szkole, ponieważ to one stanowią wartość nadrzędną i decydują o rozwoju szkoły. Pragnąc zrealizować przedstawione cele mam świadomość, że nie dokonam tego sama. Jestem przekonana, że swoimi działaniami i pomysłami potrafię zachęcić nauczycieli, uczniów oraz rodziców do celowych działań, by w rezultacie wspólnymi siłami i z poczuciem satysfakcji, prowadzić szkołę do rozwoju.
Z wyrazami szacunku |
Dyrektor |
Małgorzata Targosz |